Coaching gyermekeknek és fiataloknak

Mindenki szembesül az élete során problémákkal, a gyermekek és fiatalok is. A coaching lehetővé teszi a gyereknek-kamasznak, hogy a számára legmegfelelőbb módon, legrövidebb idő alatt, megtalálja saját megoldását a problémájára. Támogatom őt abban, hogy felismeréseket tegyen önmagáról, és a környezetéről. Így saját döntései révén tapasztalja meg, hogy önmaga is képes megbirkózni a kihívásokkal. 

A coaching célja, hogy a gyermekeket közelebb hozzam az érzelmeikhez, és segítsem őket abban, hogy megértsék üzenetüket, és kifejezzék őket. Fontos, hogy tudjanak beszélni róluk és felismerjék őket a hétköznapokban is. Segítek megérteni, hogy negatív érzelmek nem rosszak. Természetesek! Elkerülhetetlen, hogy az életben találkozzunk ezekkel az érzésekkel, ezért sokkal több jót teszünk azzal, ha megtanuljuk megélni és feldolgozni a nehéz érzelmeket, ahelyett, hogy megpróbálnánk elhessegetni vagy elnyomni őket. Azok az érzelmileg stabil gyerekek, akik megtanulták értelmezni az érzéseiket és megbirkózni a negatív érzelmekkel, ezek nélkül, - terhektől mentesen - tudnak tanulni és frissen tudják belevetni magukat a világ megismerésébe. Az érzelmi intelligencia természetesen fejleszthető tudatossággal és odafigyeléssel, ezt a coaching viszont megrövidíti, helyes irányba tereli.

Kinek ajánlom a coachingot?

Mindenkinek 4-5 éves kortól, hiszen melyik szülő ne szeretné, hogy a gyermekéből sikeres felnőtt váljon? De különösen ajánlom azoknak, akik tanulási nehézségekkel-, válásból fakadó nehézségekkel-, beilleszkedéssel küzdenek.

A coaching segíti a gyerekeket azoknak a készségeknek az elsajátításában, melyekkel leküzdhetik érzelmi és viselkedési problémáikat. Fontos, hogy a módszertan nem a felnőttek, hanem a gyerekek nézőpontjából indul ki. A cél, a gyerekek bátorítása, támogatása az új készségek elsajátításában, melynek révén a nehézségeken túl tudnak jutni. 

Miben segíthetek? 

Azokat a gyermekeket, akik nem küzdenek nehézségekkel, abban támogatom, hogy produktívak és eredményesek legyenek, hogy még gördülékenyebben menjenek a dolgaik. 

A coaching által nyújtott lehetőségek - már óvodás kortól:

  • Képességek, készségek, erősségek fejlesztése játékos feladatokkal
  • Tanulás tanulása, hatékony iskolai felkészülés
  • Asszertív kommunikáció használata
  • Sportteljesítmény növelése (Sportpszichológusok szerint az olimpiai sportolók teljesítményének 80 százaléka az agyi állapotukon múlik, és csak a maradék 20 százalékért felelős a fizikai erőnlét.)
  • Érzelmi intelligencia fokozása
  • Önbizalom, magabiztosság növelés
  • Önértékelése / önbecsülése megerősítése, hogy kiálljon magáért
  • Sikeres és örömteli óvodás / iskolás évek kialakítása
  • Pozitív hozzáállás elősegítése
  • Szorgalom, életkedv, kiegyensúlyozottság megteremtése
  • Érdeklődés fenntartása - koncentráció kialakítása - figyelem és memóriafejlesztés
  • Kevesebb veszekedés - testvéri harcok elkerülése
  • Társas kapcsolatok megkönnyítése - beilleszkedés a közösségbe
  • Bátorság növelése
  • A felelősség vállalása - megfelelő feladat- és kötelességtudat kialakítása
  • Problémák kezelése - hatékony feladatmegoldás
  • Megegyezésre törekvés a játszmák helyett
  • Fokozott családi összetartozás kialakítása - család dinamika / családi szerepek / házimunka
  • Megtanulja kezelni a haragot / dühét

Megtalálni életfeladatainkat, céljainkat nem mindig könnyű, hosszú belső munka kellhet hozzá, de megéri a figyelmünket ráhangolni erre. …és SOSEM KÉSŐ / vagy SOSEM TÚL KORAI elkezdeni!  

Hatékony segítséget nyújtok a következő és hasonló problémák feltárásában, a nehézségek leküzdésében:

  • Kommunikációs nehézségek - Veszekedések, konfliktusok, játszmák a családon belül és az óvodában, iskolában.
  • "Hiszti", drámai jelenetek - Ellenállás, önuralom elvesztése, mások bosszantása, sértődöttség, túlérzékenység.
  • Beilleszkedési problémák - Baráthiány, deviancia, agresszió, ingerlékenység, szabályszegés, "bohóckodás", az elvárásokkal való szembeszegülés.
  • Motivációhiány, szorgalomhiány - Lustaság, eredménytelenség, tanulási nehézségek, részképességek.
  • Önbizalomhiány - Kisebbrendűségi érzés, zárkózottság, visszahúzódó személyiség, introvertáltság, alacsony önbizalom, kudarckezelés.
  • Zavar a társas kapcsolatokban - Zavar a testvéri kapcsolatokban, kortárskapcsolatokban, ellenségesség, kötődési problémák, szorongás, megfelelési kényszer.
  • Viselkedési problémák, magatartási problémák - Verekedés, vandalizmus, lopás, hazugság, szülői szabályok megszegése, zaklatás, társainak megfélemlítése; erőszak; gyakori önkontrollvesztés; veszekedés a felnőttekkel.
  • Gyermekkori alvásproblémák - Elalvási problémák, az ágyba bújás vagy önálló alvás megtagadása, ébredés, sírás, forgolódás, éjszakai vigasztalhatatlanság, rossz álmok.
  • Nyugtalanság, félelem - Félelem valamitől, akár láthatatlan dolgoktól, félelem a sötétségtől, bizonyos helyektől, megmagyarázhatatlan félelem bizonyos helyzetekben. Vizsgadrukk.
  • Figyelemzavarok - A figyelem megtartásának hiánya, gyakori dolgok elvesztése, feledékenység, tevékenységek be nem fejezése, túlzott aktivitás, állandó nyűgösség, téblábolás, rohangálás, túlzott beszéd, mások félbeszakítása.
  • Tanulási problémák - Olvasási, számolási, írási, kifejezési, szövegértési nehézségek, iskolai képességek nehézségei, mozgási nehézségek, koncentrációs problémák, tanácstalan a továbbtanulást vagy céljait illetően.
  • Pályaválasztási dilemmák - mi leszek, ha nagy leszek? / Kilépés a "nagybetűs" életbe.
  • Szorongás - Szeparációs szorongás, elszakadás az otthontól, a szülőktől, a játékoktól, teljesítményszorongás, félelem pl. az állatoktól.
  • Depressziós állapot - Melankólia, tartós szomorúság, szélsőséges introvertáltság. 
  • Az étkezési zavar kialakulása - Nem evés, kontrollálatlan túlevés, elhízás, kóros fogyás (a súlyos evészavarokat pszichiáternek vagy pszichológusnak kell kezelni).
  • Testi tünetek megjelenése - Körömrágás, hajtépés, ajakharapdálás, hasfájás, fejfájás, köhécselés, hányinger, hányás, hasmenés, stb.

Mikor fordulj hozzám?

A coaching egy alternatív lehetőség, melynek szerepe akkor jön el, amikor még nincs nagy baj, de te, mint szülő már érzékelsz valamilyen problémát, vagy valamit meg akarsz előzni. Akkor érdemes engem felkeresni, amikor felmerül benned, hogy talán pszichológushoz kellene fordulnotok a gyermekeddel, de a megjelenő zavarokra mégis lehetne valahogyan más megoldást találni. 

Az első alkalommal együtt megismerjük érzéseit, gátjait, vágyait. Közösen feltárjuk a már meglévő erőforrásait, kompetenciáit, amiket a megismert vágyak elérése érdekében használni tud majd. Majd olyan erőforrásokat, kompetenciákat fejlesztünk ki közösen a gyerkőcben, ami segít neki feloldani a gátjait, önértékelését, önbizalmát növelve ezáltal. A coaching a fiatalok esetében is a a problématudatot fordítja át "megoldástudatba", ezáltal a leghamarabb kézzelfogható sikereket nyújtja.

Gyermeked pedig úgy éli meg a velem való találkozásokat, hogy ez számára érdekes, játékos foglalkozás, ahol jól és biztonságban érezheti magát. Támogasd a lelki egészségét természetes módon!

Akvizíciós beszélgetés, első kapcsolatfelvétel 

Minden coaching folyamatot megelőz egy 0. alkalom, - egy akvizíciós beszélgetés, melynek keretében átbeszéljük a közös munkánk kereteit, Ezen a találkozón jelen van egy vagy a két szülő és a gyermek / gyermekek is.
Azért is fontos a 0. alkalom, mert ez az ismerkedésünk lehetősége és a döntésé, hogy tudunk-e együtt dolgozni és szerződünk-e a közös folyamatra. Minden apró, de fontos részletet átbeszélünk, ismerkedünk.


Gyermek coaching (4*-6* éves korosztály számára)

IDŐTARTAM: 30 PERC, max. 45 PERC 

Ha a gyermek még nem érett az iskolakezdésre, akkor a foglalkozások rövidebbek. 

*Az életkor javallat, a coaching alapfeltétele, hogy a gyerkőc a tevékenységek közben 5-10 percig képes legyen figyelni, mondatokban, érthetően, folyamatosan beszéljen. Érettségének megfelelően növekszik a foglalkozások ideje.


Gyermek / kamasz coaching (6*-18 éves korosztály számára)

IDŐTARTAM: 1 ÓRA

*Az életkor javallat, a coaching alapfeltétele, hogy a gyerkőc megfelel az iskolaérettség követelményeinek.


Néhány gyermekvélemény a foglalkozásokról:

További szolgáltatásaim gyermekek részére:

Tanácsadás szülők számára

Mivel a gyermekek problémái gyakran a szüleiktől erednek, igény szerint preventív konzultációkat (ismeretátadást) kínálok, önismereti és kommunikációs modellek segítségével. 

A gyermekek ugyanis saját sorsukat és lehetőségeiket tekintve kiszolgáltatott helyzetben vannak, és különösen ki vannak téve családtagjaik hozzáállásának és reakcióinak. Ezeket az attitűdöket és reakciókat figyelembe kell venni a problémáik kezelése során. Nem meglepő, hogy a viselkedési zavarok, az ADHD, az értelmi fogyatékosság vagy más gyermekkori rendellenességek kezelése kudarcra van ítélve a családdal való foglalkozás nélkül, és hogy a családtagok igényeit figyelembe kell venni a kezelés során.

Így, miközben a gyermekek nehézségeivel foglalkozom, a szülőknek tudatosságuk emelésével nyújtok edukációt (tanítást), hogy a gyermeknevelés könnyebbé váljon, a problémák kialakulását megértsék és megelőzzék, tudják, mit miért érdemes tenni, és mit miért nem.

Egy olyan segítői folyamatot képzelj el, ami elsősorban a gyermekekről szól, de a szülő-gyermek kapcsolatot is a fókuszba helyezi. Segítségemmel a szülők az egyéni foglalkozásokon számos fontos készséget sajátítanak el. Megtanulják, hogyan adjanak át hiteles és jó példákat és értékeket gyermeküknek, hogyan támogassák önismeretük fejlődését, hogyan biztosítsanak elég teret ahhoz, hogy kreatívan megéljék önmagukat, miközben együtt tanulnak és fejlődnek. A modellek megismerésével a szülők azonosíthatják, hol van a probléma a viselkedésükben, miben kell változtatni, és segítséget kaphatnak a változtatáshoz. Ezek az alapjai mind a lelki egyensúly és harmónia elérésének, mind az ideális szülő-gyermek és gyermekbarát kapcsolatra való törekvésnek.

A boldog szülők boldog gyermekeket nevelnek.

Mikor és kinek ajánlom?

Mindenkinek. A konzultáción részt vehet csak az anyuka, csak az apuka, de részt vehetnek mindketten is. Ez a tanácsadás szólhat továbbá nevelőanyukáknak és nevelőapukáknak, mostohaszülőknek, vagy bárki másnak, aki gondviselői feladatokat lát el. Mert átgondoltabbá és könnyebbé teszi a szülőséget, és eközben a szülő-gyermek kapcsolat is rendeződhet, és a gyermekek és a szülők végre felszabadultak és boldogok lehetnek. Így az élet arról szólhat, ami valóban fontos és lényeges.

Kifejezetten ajánlom a gyermek coaching foglalkozások kiegészítéseként! Ilyenkor a tanácsadásokra 2 hetente kerül sor. Erre azért van szükség, hogy a megbeszélésen kipróbált változásoknak és változtatásoknak legyen idejük beépülni, megszilárdulni, hogy a családnak lehetősége legyen a mindennapi életben is kipróbálni, megvalósítani azokat, és megtapasztalni, hogyan és miben változott meg a gyermek viselkedése, a család dinamikája ennek hatására.

Elsődleges célom: a gyermekek egészséges fejlődéséhez szükséges környezet támogatása annak érdekében, hogy csökkentsük az egyes /szomatikus/ betegségek, mentális zavarok és rendellenességek új eseteinek előfordulását a gyermekek körében.

Küldetésem: elsősorban a szülők, gyermekek és fiatalok felvilágosítása és oktatása az érzelemkezelésről, az emberi kapcsolatok működéséről, a kapcsolati nehézségek kezeléséről és a lehetséges megoldásokról, hogy megértést és hatékony eszközöket kapjanak a helyzetből adódó ártalmak csökkentéséhez.

Egyfajta stresszmenedzsment tréninget, életmódfejlesztést végzek.

Ugyanis a gyermekeket érintő problémák és nehézségek kialakulása és súlyosbodása mind megelőzhető lenne.

A megelőzés egyre fontosabbá válik a fizikai egészségünket érintő problémák esetében, de a megelőzés a mentális és érzelmi egészségünk megőrzésében is kulcsfontosságú!

Ha az alábbi gondolatok bármelyike foglalkoztat, fordulj hozzám bizalommal:

  • "jobb szülő" szeretnék lenni;
  • nincs elég önbizalmam a változtatáshoz;
  • nem tudom megfelelően beosztani az időmet;
  • hogyan egyeztessem össze a karriert a családdal;
  • nehezen találom meg a közös hangot gyermekemmel;
  • a családi életben együttműködésre vágyom az állandó harcok helyett;
  • türelmetlen, ingerlékeny vagyok;
  • úgy érzem, nem bírom tovább a terheket
  • gyakran kiabálok - tudd, hogy rendben van, ha helyesen csinálod!
    /A kiabálás első szabálya, hogy közben tartózkodjunk a kritikától. "Vegye fel a cipőjét!" - sok esetben teljesen rendben van, ha kiabálunk. A "Ne rohanj az utcán!" - határozottan rendben van, ha egy gyerek épp az útra készül. De helytelen, ha egy gyereket "lassúnak" nevezünk, miközben a cipő miatt kiabálunk, vagy "butának", miközben az utcán kiabálunk.
    A kiabálás második szabálya, hogy figyelembe kell venni a közönséget. A kisgyerekek valószínűleg nem értik a kiabálás értelmét, és csak a frusztrációt vagy a dühöt fogják érezni. Ha ezzel a korosztállyal kiabálsz, valószínűleg nem fogod rávenni őket, hogy gyorsabban csinálják vagy abbahagyják a hülyeséget.
    Figyelj arra is, hogyan reagál a gyermek a kiabálásra. Mindannyian különböző temperamentummal születünk, és egyesek sokkal konfliktuskerülőbbek, mint mások. Egyes gyerekek számára a kiabálás csak annyit jelent, hogy a szülő hangoskodik; mások számára ez személyes vádaskodás, és fájdalmat kelt.
    Azoknak a szülőknek, akik aggódnak amiatt, hogy a kiabálás dühbe torkollott, fel kell tenniük maguknak néhány kérdést: Meg lehet-e magyarázni a viselkedésüket az egész családnak? Volt-e egyértelmű ok-okozati összefüggés arra vonatkozóan, hogy miért voltak ennyire feldúltak? Ha nem, akkor az ordibálás traumatizálhatja a gyermeket./

Minden család képes arra, hogy kiegyensúlyozottan működjön. Amennyiben úgy érzed ennek eléréséhez szükség lenne külső szakmai segítségre, bizalommal fordulj hozzám és jelentkezz be most! Az én személyemben lesz egy partnered, egy segítőd, aki segít kezelni a megrekedt helyzeteket az életedben, amelyeken változtatni kell, és aki hatékony támogatást nyújt neked a döntések meghozatalában. 

/Kizárólag felnőttek részére, a szolgáltatás nem tartalmazza a gyermek(ek)kel való foglalkozás(oka)t.  A konzultáción egyidőben max. 2 felnőtt vehet részt./

Legyél az anya / legyél az apa, akit a gyermekednek szeretnél, és az anya / az apa, akit magadnak is akartál volna gyermekként. 
Kezdd el az önfelfedezés, a gyermekkori sebeid megismerésének, megértésének és gyógyításának útját.

GYORS ÉS HATÉKONY TIPP a gyermeki agresszió, érzelem-és indulatszabályozás, koncentrációs zavarok esetére

A családi környezetben a stressz egyéb forrásai közé tartoznak a tévénézés, a telefon-, számítógép-használat és a virtuális játékok káros hatásai is.

A kialakulóban lévő idegrendszer fejlődését, az érzelmi intelligencia és a szociális készségek kialakulását jelentősen akadályozza a képernyő előtt töltött idő megnövekedése, amely ma már orvosilag is kimutatható tüneteket okoz. A képernyők előtt töltött túl sok idő például csökkentheti a gyermekek fizikai aktivitását, ami hozzájárulhat az elhízáshoz és más egészségügyi problémákhoz. Ezenkívül a túlzott képernyőidő csökkentheti a gyermekek szociális interakcióit, növelheti a szorongás és a depresszió kockázatát és negatívan befolyásolhatja az alvást (csökkenti az alvásért felelős hormon, a melatonin termelését) és a tanulást (csökkentheti a koncentrációt és a memóriát).

A géphasználat megugrása óta 800-szorosára növekedett a figyelemzavaros gyerekek száma. A kisgyermekek figyelmét nagyon elvonja a televízió, még akkor is, ha csak a háttérben van bekapcsolva. Egyes kutatások arra is utalnak, hogy a túlzott képernyőidő növelheti a gyermekeknél a figyelemhiányos hiperaktivitási zavar (ADHD) és más neurológiai problémák kialakulásának kockázatát. Ugyanis a koncentrálóképesség 6-7 éves kor körül kezd stabilizálódni, a túlzott géphasználat azonban széttördeli a formálódó fókuszt. A tévé villogó fényekkel és zajjal jár. A kisgyermekek gyakran nehezen tudják rendszerezni és értelmezni a körülöttük lévő rengeteg információt. Könnyebben tudnak koncentrálni tévé nélkül. Ezért próbáld meg kiiktatni a TV használatot, főként, ha amúgy is csak háttérzajként alkalmaztad. Nagy segítség lehet (nem csak!) a gyerekeknek, ha játék közben nincsenek kitéve ezeknek a hangoknak és fényeknek.

A 0 és 3 év közötti gyerekeknek egyáltalán nem ajánlott a telefon, tablet, laptop, tévénézés.
3 és 5 éves kor között legfeljebb 30 percet,
a 6 és 8 év közöttiek maximum 1 órát,
9 és 12 éves kor között pedig nem ajánlott többet tévézni másfél óránál.
És persze, közben tartsanak szünetet! 

Manapság valamilyen szinten elkerülhetetlen a mobiltelefonok használata, hiszen majdnem minden iskolába menő első osztályosnak már van, de sokat tehetünk azért, hogy szabadidejüket aktívan és tartalmasan töltsék, hogy ne legyen idejük vagy kedvük a mobiljukkal foglalkozni!

(TIPP: a gyerekeknek legalább 60 perc fizikai mozgásra van szükségük a hét majdnem/vagy minden napján.)

A képernyőt lehetne okosan és érdekesen is használni, és célszerű lenne a képernyő előtt töltött időt csak a házi feladat, vagy munkával kapcsolatos feladatok elvégzésére korlátozni. A Szilícium-völgy nagyjai közül többen is azt nyilatkozták /Steve Jobs, Zuckermann, Bill Gates, akik kitalálják ezeket a kütyüket/, hogy a gyerekeiket, unokáikat 8-12 éves korukig nem engedik képernyő elé. Ez azért elgondolkodtató...

Nagyon nehéz megállni, hogy a kisbaba kimaradjon minden kütyüből, de ez esetben is nagyon igaz, hogy ami hosszú távon a legjobb a gyermeknek, az a legnehezebb és legkeményebb.

Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ cikkjei: 

Dr. Vekerdy Tamás
"Persze, legyen egy kisiskolásnak mobiltelefonja, mert így tudom tartani a kapcsolatot vele. Egy angol tudományos cikk jut eszembe: Okostelefont vettél a gyerekednek? Miért nem vettél mellé még egy gramm kokaint is? – az agyfiziológiai vizsgálatok kimutatták, hogy a különböző vegyi anyagoknak, amik az egyik idegvégződésről átviszik az ingerületet a másikra, működése nagyon hasonló képernyő nézése közben, mint amit a kábítószerek kiváltanak. Beindul egy önjutalmazó rendszer, ami nem kíván erőfeszítést, és hamar függőség alakul ki.
Értem én: ülünk az autóban, viszonylag hosszú távot megyünk, hátul nyűglődnek a gyerekek, borzalmas! Mennyivel egyszerűbb a kezükbe adni a laptopot és benyomni nekik a Tündérkirálykisasszonyt! Világos. Miért, mi felnőttek nem estünk a rabságába ezeknek a dolgoknak, az autótól az okostelefonig? A gyerekek ezt látják, és ezt követik. Felnőttként akár még a családi asztalnál is mindenki mered a telefonjára. Ez valami pokoli! Nem mi használjuk ezeket az eszközöket, hanem azok minket. Kissé meghülyítenek és antiszociálissá tesznek."
Uzsalyné Dr. Pécsi Rita
"A képernyő, egy kütyü túlzott ingerei kifejezetten azokat az agyi területeket támadják meg, amelyeket a morfium, a cannabis, sőt akár a heroin, a kokain is."

Könyvajánló:

Kapcsolj ki mindent és játssz! - Mozgásos, hancúrozós, birkózós játékok 2-12 éves korú gyerekekkel

Szerző: Anthony T. Debenedet

ISBN:9786156471307
Megjelenés éve:2023 

Leírás:

Ha segíteni szeretne gyermekének abban, hogy a lehető legtermészetesebb módon fejlessze fizikai és szellemi képességeit, erősítse meg önbizalmát, birkózzon meg szorongásával és agressziójával, miközben ráadásul pompásan szórakoznak - akkor ez a könyv Önnek, Önöknek szól. A játékterápia szakértőjeként ismert világhírű gyermekpszichológus és orvos szerzőtársa a hancúrozás kissé feledésbe merült művészetébe vezet be, melyet az elmúlt években háttérbe szorítottak képernyők és a sérülésektől való eltúlzott szorongás. A hancúrozás gyűjtőfogalma olyan szórakoztató, mozgásra és kapcsolódásra épülő tevékenységeket takar, melyek javítják a fizikai erőnlétet és az ügyességet, serkentik az intellektuális fejlődést, oldják a feszültséget, és jó érzéssel töltenek el. Ma a gyerekek többsége jócskán átlépi a képernyőhasználat egészséges határait, ami fejlődési és hangulatzavarokhoz, alvásproblémákhoz, gyengébb iskolai teljesítményhez vezethet. Mindezekhez társul a mozgáshiány, holott a kutatások szerint a mozgás nemcsak az egészséges testi fejlődéshez nélkülözhetetlen, de az agyi idegpályák kiépüléséhez is. 

Intenzív - durva és finom - mozgások nélkül nincs megfelelő beszédfejlődés sem, ahogy az elégséges önbizalomhoz is bizonyos fizikai rátermettség szükséges. Sok család azonban szorongani kezd, amint úgy érzik, hogy a gyerek valami kicsit is kockázatos dologgal foglalkozik. A szülőnek természetesen ébernek kell lennie, hogy megvédje a gyereket a sérülésektől, de ez nem jelenti azt, hogy tiltani kéne a szabad, dinamikus játékot. E könyv szerzői megmutatják, hogyan lehet anélkül megtapasztalni a hancúrozás előnyeit, hogy veszélybe kerülnénk. Attól sem kell tartani, hogy a gyerek a vadabb szórakozástól hiperaktívvá vagy erőszakossá válik. Éppen ellenkezőleg: a fizikai játékok megszelídítik az agressziót, és természetes szorongáscsökkentőként működnek. Ha első ránézésre olykor úgy is tűnik, mintha a résztvevők dulakodnának, a móka alapja az egymásra való ráhangolódás, így a hancúrozás kifejezetten építi a kapcsolatokat. Ezért nagyon jó a fiúknak, akik nehezebben mutatják ki gyengéd érzelmeiket - és a lányoknak, mert segít megtalálni és kifejezni a bennük rejlő erőt. E könyv elsősorban a 2-12 évesek számára kínál aktivitásokat, de senki sem túl fiatal vagy túl öreg a hancúrozáshoz, amely a játék kreatív életerőt felszabadító, univerzális formája, és nagyszerű lehetőség a szülő-gyermek kapcsolat erősítésére.

Betegeket és betegségeket nem gyógyítok, egészségügyi tevékenységet, pszichoterápiát nem végzek. Az általam végzett hipnózis (TEÁOR '08) fizikai közérzetjavító szolgáltatás (TEÁOR '08 9604) és az MNS egyéb személyi szolgáltatás (TEÁOR 9609) tevékenységi körbe tartozik. Pozitív irányú lelki vagy egészségügyi változást sem kizárni sem ígérni nem áll módomban.